W tym roku realizując zadania z zakresu ochrony przyrody i edukacji ekologicznej skupiliśmy działania na różnorodności biologicznej terenów wodno-błotnych. Szczególną uwagę poświęciliśmy naszym torfowiskom i Zespołowi Jezior Wdzydzkich. Organizując zajęcia, warsztaty, gry i zabawy czy też uczestnicząc w masowych imprezach plenerowych przekazywaliśmy uczestnikom rzetelną wiedzą na temat tych obszarów, a także pokazywaliśmy potrzebę ich ochrony. W samych zajęciach i warsztatach wzięło udział kilka tysięcy osób. W dniu 26 listopada podsumowaliśmy akcję informacyjno – edukacyjną przeprowadzając konkurs dla dzieci i młodzieży szkolnej. Zadaniem najmłodszych było przedstawienie w formie plastycznej bioróżnorodności wodno-błotnych obszarów WPK, natomiast trochę od nich starsi koledzy musieli wykazać się wiedzą z tego zakresu. Wpłynęło do nas blisko 100 prac plastycznych, a w konkursie wiedzy wzięli udział uczniowie z 14 szkół powiatu kościerskiego. Podsumowanie to okazało się dla nas niebywale budujące i poniżej chcielibyśmy zacytować kilka wybranych odpowiedzi, jakich udzielili uczestnicy konkursu na zaledwie jedno z kilkudziesięciu pytań. Bardzo nas cieszy, iż przekazywana przez nas wiedza trafia do odbiorców i buduje ich świadomość ekologiczną.
Zadanie. „Do grupy ptaków związanych z środowiskiem wodno-błotnym zalicza się gatunki należące do wielu różnych rzędów, niektóre z nich są silnie zagrożone wyginięciem. Podaj 3 czynniki mogące zagrażać tym ptakom:”
Wybrane odpowiedzi: „zanieczyszczenia wód, zbyt dużo ludzi na terenie występowania danego gatunku, ograniczenie miejsc lęgowych, wycinanie trzcin, obce gatunki, zbytni rozwój turystki, osuszanie podmokłych łąk, melioracja torfowisk, zagospodarowanie na obszarach wodno-błotnych, usuwanie trzcinowisk, rozbudowa ośrodków wypoczynkowych nad jeziorami.....”
Wszystkim laureatom gratulujemy.
Żadne z naszych działań ochronnych i edukacyjnych nie byłoby możliwe gdyby nie finansowe wsparcie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku – za co dziękujemy.